سونوگرافی چیست

چگونه با سونوگرافی تشخیص پزشک ها راحت تر می شود
This div element has position: fixed;

سونوگرافی چیست

چگونه با سونوگرافی تشخیص پزشک ها راحت تر می شود

چگونه برای سونوگرافی تشخیص بیماری ها به کمک پزشک می آید

کلمات کلیدی

رابطه جنسی

داروهای ضد افسردگی

دوران بارداری

خانم باردار

رژیم غذایی

متخصص زنان و زایمان

مشکلات باروری

دیابت بارداری

زایمان طبیعی

انواع سرطان های رحم و تخمدان دارد

دختران تنبلبه چه بیماری هایی مبتلا می شوند

چطور تشخیص دهیم تخمدان های پر از کیست داریم

رحم دوشاخه چیست و چطور درمان می شود

چگونه می توان با تنبلی تخمدان باردار شد

هر آنچه باید درباره بخیه های زایمان طبیعی بدانیم

معاینات پزشکی سه ماهۀ دوم بارداری چیست

آزمایش ادرار در دوران بارداری چرا انجام می شود

بهترین فاصله بین دو بارداری چقدر است

چگونه متوجه شویم که بارداریم

علت تب و لرز در دوران بارداری چیست

خطرات استرس مالی این روزها بر سلامت نوزادان چیست

دلایل تولید نشدن شیر مادر پس از زایمان چیست

چگونه در دوران بارداری واکسیناسیون انجام دهیم

گُر گرفتگی‌ها آزاردهنده‌اند

کاهش وزن بی‌دلیل

فرونشاندن اضطراب

عوارض جانبی و نمودهای

رژیم غذایی حذفی

استرس یا شراب قرمز

کاهش استرس

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در دوران بارداری، تعدادی از زنان بدنبال غذای مورد علاقه شان هستند و عده ای درگیر بیماری صبحگاهی هستند در این میان تعداد کمی نیز به دنبال سیسمونی برای نوزاد خود می گردند.


تشخیص جنسیت جنین در چند هفتگی


اما چیزی که در میان همه مادران مشترک است این است که فرزند آنها چه جنسیتی دارد. آیا شما نگران هستید که نوزاد پسر دارید یا دختر؟ دقیق ترین راه برای تشخیص نهایی جنسیت جنین مراجعه به پزشک است.

در این مقاله راه هایی که جنسیت جنین شما را نشان میدهد، معرفی می کنیم:

  • تست های پره ناتال مانند آمنیوسنتز
  • سونوگرافی 

 

4روش شناخته شده در تشخیص جنسیت جنین در دوران بارداری

رایج ترین راه تشخیص تست های پزشکی و سونوگرافی است. نوع روش مورد استفاده توسط پزشک تشخیص خواهد شد.

تعیین جنسیت جنین در چند هفتگی

1-سونوگرافی

رایج ترین روش تشخیصی است. بسیاری از زنان باردار جنسیت جنین خود را در اواسط بارداری و از طریق سونوگرافی تشخیص میدهند که معمولا بین هفته 16بارداری تا 20 بارداری زمان مناسب آن است. در حالیکه، اگر سونوگرافی تصویر واضح از دستگاه تناسلی جنین نداشته باشد حتی در این هغته نیز امکان فهمیدن جنسیت جنین وجود ندارد.

در هفته ششم بارداری، آلت تناسلی دختر و پسر در حال شکل گیری است و در هفته چهاردهم بارداری جنین دختر و پسر بسیار شبیه هستند و بسیار دشوار است که جنسیت آنها از هم تشخیص داده شود. در هفته هجدهم بارداری، جنسیت جنین شما مشخص میشود اگر دستگاه تناسلی جنین در موقعیتی باشد که بطور واضح قابل دیدن است. اگر نه که در هفته های آتی نوع جنسیت جنین مشخص میشود.

2-تست های ژنتیکی

راه ثابت شده دیگر در تشخیص جنسیت جنین تست های ژنتیکی است. این تست ها معمولا در سه ماهه اول بارداری انجام میشود. تعدادی از زوجین، جنسیت جنین خود را از طریق NIPT بدست می آوردند. این روش یک تست خون است که سندرم دوان و سایر شرایط کروموزوم ها در هفته دهم بارداری یا دورتر مشخص میشود. و از طریق کروموزوم جنسی مرد که در خون مادر وجود دارد جنسیت جنین را تعیین می کنند.

تعدادی دیگر جنسیت جنین خود را از طریق تست های ژنتیکی از جمله CVS یا آمنیوسنتز مشخص میکنند. این تست ها معمولا مشخص میکند که آیا جنین دارای اختلالات ژنتیکی و یا مشکلات کروموزومی مانند سندرم دوان است یا نه؟ اما این روش خطر سقط را نیز بدنبال خواهد داشت.

CVS معمولا در هفته دهم بارداری و سیزدهم بارداری انجام میشود و آمنیوسنتز در هفته های شانزدهم بارداری و بیستم بارداری انجام میشود.

 

3-روش IVF

در این روش رویانی که از طریق IVF بوجود آمده است برای تست کروموزوم مورد استفاده قرار میگیرد و علاوه بر جنسیت سایر مشکلات ژنتیکی آن نیز قابل تشخیص است. در این روش که PGD نیز نامیده میشود یک سلول از رویان گرفته میشود. DNA آن خارج شده و آنالیز میشود. فقط زمانی این کار انجام میشود که رویان در دیواره رحم لانه گزینی کرده باشد. در این روش 100 درصد جنسیت جنین درست تشخیص داده میشود.

4-روش میکروسافت

  • محمود حیدری
  • ۰
  • ۰

سونوگرافی های افراطی به سلامت جنین لطمه می زند برای یک خانم باردار، هیچ چیزیلذت بخش تراز دیدن و شنیدن صدای قلب جنینی که در رحم اش در حال رشد است، نیست. خیلی از مادران باردار دوست دارند در فواصل کوتاه، عکس جنین خود را بر صفحه مانیتور ببینند و از سلامت او مطمئن شوند....

جنین بارداری







حتی گاهی این امر به سرگرمی تجملاتی تبدیل می شود و خانم های باردار هر ماه با مراجعه به پزشک می خواهند عکسی از فرزندشان تهیه کنند و آن را قبل از آغاز عکس های نوزادی در آلبوم بگذارند و تاریخ بزنند تا در آینده فرزندشان بتواند عکس های دوران جنینی خود را هم ببیند.

  • محمود حیدری
  • ۰
  • ۰

از اولین قرارملاقاتتان با دکتر در دوران بارداری، حرف‌های زیادی درمورد مواد غذایی که باید در این دوران بخورید یا بنوشید مثل کلسیم و اسیدفولیک به گوشتان می‌خورد.


نشانه‌های ناباروری در مردان


اما آیا می‌دانید از چه موادغذایی باید دوری کنید؟ توصیه‌های اینچنینی هر سال تغییر می‌کنند و خیلی از چیزهایی که خوردن آنها قبلاً برای خانم‌های باردار اشکالی نداشت الان در لیست مواد غذایی ممنوعه برای آنها قرار گرفته است. در اینجا عنوان می‌کنیم که در 9 ماهه دوران بارداری از مصرف چه موادغذایی اجتناب کنید.

  • محمود حیدری
  • ۰
  • ۰

برای یک خانم باردار، هیچ چیزی لذت‌بخش‌تر از دیدن و شنیدن صدای قلب جنینی که در رحم‌اش در حال رشد می باشد، نیست. خیلی از مادران باردار دوست دارند در فواصل کوتاه، عکس جنین خود را بر صفحه مانیتور ببینند و از سلامت او مطمئن شوند.


  • محمود حیدری
  • ۰
  • ۰

بسیاری از مادران در اواسط حاملگی، از سونوگرافی آنومالی می پرسند.این سونوگرافی نوعی غربالگری است که غربالگری آنومالی جنینی نامیده میشود و که به معنی جست وجو درباره مشکلات عمده در آناتومی کودک می باشد.




 
آیا قبل از انجام سونوگرافی آنومالی مثانه پر باشد؟
این سونوگرافی شکمی زمانی انجام میشود که حداقل مثانه تان پر شده باشد. بعضی از پرسنل از شما می خواهند که 36 اونس ( 1 لیتر مایع) را قبل از آن بنوشید. برای اکثر زنان حامله، این مسئله دردناک است و سایرین دردی را از مثانه پر تجربه نمی کنند. اگر جز افرادی هستید که از پر بودن مثانه ناراحت میشوید، تحمل کنید چون معاینه سریعی است. مایع موجود در مثانه، به تکنسین کمک می کند که بهتر فرزندتان را ببینید. زمانی که مایع نیاز نیست، به شما اجازه می دهند که مثانه را خالی کنید.

در زمان سونوگرافی، روی یک میز دراز می کشید و سونوگرافی کننده، مبدل را روی شکمتان به حرکت در می آورد. تصاویر فرزندتان روی صفحه، نمایش داده میشود.

سونوگرافی کننده موارد زیر را بررسی می کند:
* سیستم های عضوی مهم
* دور سر
* طول ران
* اطلاعات جفت
* ضربان قلب
* تاهنجاری های عمده
* جایگاه جنین
* جنسیت فرزند

زمان انجام این سونوگرافی آنومالی:
اواسط حاملگی ( بین هفته های 18 تا 22 بارداری)  برای سونوگرافی انتخاب میشود چون در این مرحله می توان بسیاری از اندام ها را در معاینه سونوگرافی دید. رحم هنوز شلوغ نشده و می توان راحتتر مشکلات را بررسی کرد. پزشک یا ماما می تواند برای غربالگری، یک مرکز را پیشنهاد کند. قبل از رفتن به بیمارستان، از اینکه مرکزی که انتخاب می کنید  با بیمه شما پوشش داده میشود، مطمئن شوید.بعضی از زوج ها وسوسه میشوند که سونوگرافی ارزانتر و با کیفیت کمتر را که توسط تکنسین هایی که آموزش دیده نیستند، انجام شود. به زوج ها گفته میشود که ممکن است سونوگرافی اول، مشکل وجود داشته باشد ولی در سونوگرافی های بعدی مشکلی مشاهده نشود.



حتی اگر قبل از این غربالگری انجام داده اید، انجام آن برای دیدن فرزندتان لذت بخش خواهد بود. اگر پزشک هر چه را که میبیند، توضیح میدهد، متعجب نشوید. این کاری است که آنها انجام میدهند و خوشحال میشوند که به شما نشان دهند که دنبال چه چیزی هستند و چه چیزی در صفحه نمایش داده میشود.

پیشنهاد ما به شما
** همسر خود را نیز بیاورید. دیدن بچه جالب است حتی اگر شبیه آن چیزی که تصور میکردید نباشد. تصاویر قدیمی تر، سیاه و سفید و سونوگرافی های دو بعدی، آشنا تر هستند. تصاویر متعددی بخواهید و اگر میخواهید یک CD  ویا DVD بگیرید.

  • محمود حیدری
  • ۰
  • ۰

هترین زمان برای انجام سونوگرافی زنان

اکثرا سونوگرافی از روی شکم انجام می شود، ولی در برخی موارد که تشخیص آن بر عهده متخصص زنان یا پزشک معالج شما می باشد، سونوگرافی از داخل واژن صوت می گیرد.





اگرچه سونوگرافی ارزش زیادی در تشخیص انواع سرطان های رحم و تخمدان دارد، اما تشخیص زودرس سرطان های دستگاه تناسلی زنان خصوصا سرطان دهانه رحم تنها با معاینه بالینی و انجام آزمایش سرطان دهانه رحم که پاپ اسمیر نام دارد، امکان پذیر می باشد.برای شناخت زودرس سرطان دهانه رحم که ممکن است در هر خانمی اتفاق بیفتد، به طور مرتب جهت انجام آزمون پاپ اسمیر به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

سونوگرافی

سونوگرافی دوران بارداری

سونوگرافی

بهترین زمان برای انواع سونو گرافی

سونوگرافی در مامایی
کاربردهای متعدد سونوگرافی در مامایی سبب تحول زیادی در مراقبت های بهداشتی از مادر و جنین و نیز مراقبت های دوران بارداری شده است. در ذیل به چند نمونه مهم از این موارد اشاره می شود:در مواردی که IUD جابجا شده و محل دقیق آن مشخص نیست، سونوگرافی اولین قدم در شناسایی محل IUD به حساب می آید

1- تعیین محل IUD
از جمله مهم ترین این موارد می توان به پیگیری محل IUD (ابزاری که برای جلوگیری از حاملگی در رحم زنان قرار داده می شود) اشاره نمود. فردی که IUD برای وی گذاشته شده است، همواره باید به دو نکته توجه داشته باشد :
یکی اینکه IUD در اکثر افراد سبب افزایش خونریزی مخصوصاً در زمان عادت ماهیانه می شود و در نتیجه فرد را مستعد ابتلا به کم خونی فقر آهن می نماید. لذا افرادی که از IUD استفاده می کنند، باید به صورت دوره ای توسط کارشناس مامایی یا پزشک متخصص زنان مورد بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم قرص آهن استفاده نمایند.
دوم اینکه، IUD گاهی به جهت حرکات و انقباضات رحم از جای اصلی خود خارج شده و حتی گاهی اوقات از رحم بیرون رفته و وارد حفره شکم می شود. بنابراین فردی که از IUD استفاده می کند باید همواره با بررسی نخ IUD و مشاوره منظم با کارشناس مامایی از وضعیت IUD خود مطلع شود. در مواردی که IUD جابجا شده و محل دقیق آن مشخص نیست، سونوگرافی اولین قدم در شناسایی محل IUD به حساب می آید.

2- سونوگرافی در تعیین سن حاملگی
سونوگرافی در ماه های مختلف حاملگی قابل انجام است، اما طبق مطالعات انجام شده بهترین زمان تعیین سن حاملگی و میزان تکامل جنین هفته های 18 تا 20 بارداری است (منظور هفته های 18 تا 20 پس از آخرین قاعدگی زن است)، اما برای تشخیص برخی اختلالات مانند عدم شکل گیری مغز جنین، تشخیص دوقلویی یا چندقلویی، وجود یا عدم وجود جنین (رحم فاقد جنین) انجام سونوگرافی در کمتر از 12 هفتگی حاملگی نیز توصیه می شود.
برای کاهش خطا در تعیین سن بارداری، سعی کنید همیشه زمان شروع آخرین قاعدگی خود را در تقویم یادداشت نمایید، چون کارشناس مامایی و پزشک متخصص زنان و همچنین متخصص رادیولوژی برای تفسیر بسیاری از یافته های بالینی و تنظیم برنامه تشخیصی و درمانی شما به این زمان نیاز دارند.

3- بررسی سقط جنین
سونوگرافی همچنین در بررسی سقط جنین و تعیین بیمارانی که در خطر سقط قرار دارند و نیز حاملگی های خارج رحم و مرگ جنین در داخل رحم به کار می رود.
خانم های باردار، خصوصا خانم هایی که سابقه سقط جنین داشته اند، باید در صورت خونریزی از دستگاه تناسلی زنانه در هر زمان از حاملگی، کاهش حرکات جنین و یا از بین رفتن حرکات جنین، بلافاصله و به صورت اورژانسی به یک مرکز تخصصی زنان و زایمان مراجعه نمایند.

4- بررسی ناهنجاری های جنین
بسیاری از ناهنجاری هایی را که منجر به اختلال شکل بدن جنین می شوند، می توان در جنینی که در رحم به سر می برد، از طریق سونوگرافی تشخیص داد. از جمله این نقایص می توان به بزرگی سر جنین، عدم تشکیل مغز در جنین، شکاف های ستون فقرات و بیرون زدگی نخاع، ناهنجاری های گوارشی و اختلالات کلیوی در جنین اشاره نمود.

آمادگی های پیش از سونوگرافی رحم
1- مثانه باید پر از آب باشد، زیرا مثانه پر همانند یک ذره بین برای بررسی رحم و تخمدان ها در سونوگرافی عمل نموده و موجب شفافیت تصویر می شود. به علاوه مثاثه پر، گازهای روده را که مزاحم سونوگرافی هستند به بالا رانده و آنها را از صحنه تصویربرداری دور می سازد.

2- نوشیدن آب، چای، آب میوه و دیگر مایعات برای پر شدن مثانه کافی است. لذا هیچگاه از داروهای ادرار آور، خصوصا بدون توصیه پزشک استفاده نکنید.

3- در سونوگرافی از زنان باردار تا هفته دوازدهم حاملگی، مثاثه باید کاملا پر باشد، ولی برای ماه های بالاتر، نیازی به پربودن مثانه نیست.








4- برای انجام سونوگرافی از داخل واژن، مثانه نیمه پر کافی است. در این حالت مثانه خیلی پر ایجاد مزاحمت می کند. بنابراین اگر در مواردی قرار باشد سونوگرافی از روی شکم انجام گیرد، ابتدا با مثانه پر مراجعه نمایید. سپس کمی از ادرار داخل مثانه در صورت لزوم تخلیه شده و سونوگرافی داخل واژن انجام می شود.

5- سونوگرافی باید از روی پوست و با ژل مناسب انجام شود.

6- وجود موی اندک در ناحیه سونوگرافی مزاحمتی ایجاد نمی کند، ولی در مواردی که موی بیش از حد در محل وجود دارد، باید قبل از انجام سونوگرافی نسبت به تراشیدن آن اقدام نمود.

7- هنگم داشتن زخم باز نمی توان سونوگرافی انجام داد، زیرا ژل سونوگرافی موجب تحریک زخم یا آلودگی بیشتر آن می شود.

8- همیشه قبل از انجام سونوگرافی، پزشک خود را از سابقه عمل های جراحی قبلی خود مطلع نمایید.

9- انجام سونوگرافی داخل واژن در ماه های پایین حاملگی اشکالی ندارد و در ماه های بالاتر نیازی به انجام این روش نیست.

  • محمود حیدری